سلمان هراتی که بود؟/ویژگی‌های شعر سلمان چیست؟/علت ارتباط مخاطب با شعر سلمان چیست؟

سلمان هراتی که بود؟/ویژگی‌های شعر سلمان چیست؟/علت ارتباط مخاطب با شعر سلمان چیست؟

سلمان هراتی، شاعر معاصر در اول فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مرزدشت تنکابن به دنیا آمد. او پیشه معلمی را برای خود برگزید و به شعر گفتن روی آورد و در عمر کوتاهش چندین دفتر شعر از خود به یادگار گذاشت.

 

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه و ادب این مرز و بوم و کسانی که کارنامه پر افتخار ادبی شان مایه مباهات سرزمین ایران است، در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های شاخص عرصه ادبیات را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی شاعر انقلابی زنده یاد سلمان هراتی اختصاص دارد.

 

زندگی نامه سلمان هراتی

سلمان هراتی در سال ۱۳۳۸ در روستای مرزدشت تنکابن مازندران در خانواده‌ ای مذهبی متولد شد. درس‌ های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشتهٔ هنر، مدرک فوق دیپلم اخذ کرد. وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد.

 

سلمان هراتی در ۱۳۶۱ ازدواج کرد و در ۱۳۶۲ از دانشسرای راهنمای در رشته هنر به دریافت درجه کاردانی نایل شد؛ و پس از فارغ التحصیلی به تدریس در لنگرود پرداخت. از آسمان سبز نخستین مجموعه شعر هراتی در ۱۳۶۴ منتشر شد.

 

وی در ۹ آبان ۱۳۶۵ در راه مدرسه و در جاده تنکابن به لنگرود بر اثر تصادف جان سپرد. پس از مرگش در ۱۳۶۷ دستخط زرین امام خمینی و دیپلم افتخار مجتمع هنر و ادبیات دفاع مقدس به او تعلق یافت و در نخستین جشنواره ادب و پایداری ۱۳۷۹ از شاعران برتر ادبیات دفاع مقدس شناخته شد.

پس از درگذشت او دیگر آثارش در ۱۳۶۷ منتشر شد.

 

دری به خانه خورشید و مجموعه شعری برای کودکان با عنوان از این ستاره تا آن ستاره، سال‌ها بعد مجموعه اشعارش در ۱۳۸۰ و گزیده آثارش در ۱۳۸۵ به زیور طبع آراسته شد.

 

سلمان هراتی در اشعارش به منظومه فکری و ادبی سهراب سپهری توجه خاص داشت.

 

تخلص او در اشعارش آذرباد بود و در شعرهایش می توانیم تاثیر از سهراب سپهری و فروغ فرخزاد را نگاه کنیم او حتی یکی از شعرهایش را تقدیم به سهراب سپهری کرده بود دوستی او با سید حسن حسینی و قیصر امین‌ پور زبانزد است ، سید حسن حسینی بعد از مرگ سلمان یکی از بهترین آثار ادبیش یعنی کتاب بیدل ، سپهری و سبک هندی را تقدیم به او کرد و قیصر امین پور هم کلیات او را منتشر کرد. سلمان هراتی به عنوان شاعری دگراندیش به حساب می آید.

 

ویژگی های شعر سلمان

سلمان هراتی از شاعران بنام عصر انقلاب است که زبان و اندیشه و دیدگاه نوینی در اشعارش جلوه گر است. شعر سلمان با تصاویر بدیع از طبیعت و حالات درونی انسان ارتباط با خدا، ویژگی خاص و لحن مختص به خود است.

 

زبان شعر او صمیمی و ساده است او تمام صداقت و صمیمیت خود را در قالب شعرهایش می ریخت. شعر او در عین ارتباط داشتن تنگاتنگ با طبیعت و راز و نیاز با خدا دارای مضمونی اجتماعی و پر شور است.

 

اخبار مرتبط

مازندران نیازمند ایجاد موزه مشاهیر و حماسه است

0 نظر

ارسال نظر

capcha